Urząd Stanu Cywilnego
Odpisy aktów z ksiąg stanu cywilnego (skrócone, zupełne) Zaświadczenia o braku wpisu
Powrót do nazwiska przed zawarcia małżeństwa
Ślub cywilny
Ślub wyzanianiowy
Urodzenie dziecka
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-zaswiadczenie-o-stanie-cywilnym
KARTA USŁUGI NR 3
Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
Podstawa prawna:
Art. 44 ust. 1 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Termin świadczenia usługi:
Wnioski przyjmowane są:
w poniedziałki w godz.: 8:00-16:00
wtorki, środy, czwartki w godz.: 7:30-15:30
w piątek od godz.: 7:00-15:00
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek
2. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
3. Dowód osobisty (do wglądu) w celu ustalenia prawa do uzyskania dokumentu,
4. Dokument, który wskazuje interes prawny osoby składającej wniosek
Miejsce świadczenia usługi:
Urząd Stanu Cywilnego, pokój nr 203, tel. 75 77 87 609.
Opłaty:
- 22,00 zł za odpis skrócony,
- 22,00 zł za odpis wielojęzyczny,
- 33,00 zł za odpis zupełny.
Termin wydania decyzji:
Odpisy z aktów zarejestrowanych w naszym urzędzie a nie naniesionych do Bazy Usług Stanu Cywilnego wydawane są w terminie do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego dotyczy zdarzenia, spoza obszaru rejestracji kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Sulikowie, odpis wydawany jest w terminie do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Akt, który jest zarejestrowany w Rejestrze Usług Stanu Cywilnego jest wydawany w dniu złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy:
Na decyzję o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego służy stronie odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Sulikowie.
Informacje dodatkowe:
O wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, lub zaświadczenia może zwrócić się osoba, której akt dotyczy, jej matka, ojciec, dziadek, babcia, siostra, brat, wnuk, współmałżonek, przedstawiciel ustawowy. Dokumenty mogą otrzymać osoby, które wykażą w tym interes prawny.
Formularz: Wniosek
KARTA USŁUGI NR 4
Wpisanie do ksiąg krajowych zdarzeń stanu cywilnego lub aktów sporządzonych za granicą, dotyczy - aktów urodzeń, małżeństw, zgonu.
Opis:
Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do rejestru stanu cywilnego na wniosek osoby lub z urzędu. Transkrypcja zagranicznego aktu polega na wiernym przepisaniu jego treści, uwzględniając tyko te dane, które przewiduje prawo polskie. Natomiast akt, który nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez prawo polskie, ma zmniejszoną moc dowodową. Taki akt przy transkrypcji, lub później, może być uzupełniony lub sprostowany na wniosek strony. Wniosek o dostosowanie pisowni do pisowni polskiej składa sie jednocześnie z wnioskiem o transkrypcję aktu. Transkrypcja aktu zagranicznego to czynność materialno-techniczna dokonywana przez wybranego kierownika USC. Nie można transkrybować aktu zagranicznego, który wywołuje wątpliwości co do jego autentyczności, zawiera poprawki, skrobania jest zniszczony, nieczytelny. W razie konieczności kierownik może żądać przedłożenia klauzuli apostille. Nie jest również dopuszczalne, aby transkrybować ten sam akt dwukrotnie w na terenie tego samego kraju. Transkrypcji można dokonać bez względu na to, czy osoba, której akt dotyczy, jest obywatelem polskim czy cudzoziemcem.
Miejsce:
Urząd Stanu Cywilnego, I piętro, pokój nr 203.
Godziny otwarcia:
poniedziałek 8.00 - 16.00
wtorek - czwartek 7.30 - 15.30
piątek 7.00 - 15.00
Wymagane dokumenty:
1. Oryginał: aktu urodzenia/ aktu małżeństwa/ aktu zgonu sporządzony przez zagraniczny Urząd Stanu Cywilnego,
2. Tłumaczenie dokumentu zagranicznego na język polski przez tłumacza przysięgłego (oryginał).
3. Odpis wielojęzyczny wydany w kraju Unii Europejskiej (formularz A,B,C) nie podlega tłumaczeniu.
4. Dowód osobisty wnioskodawcy (do wglądu),.
5. Wniosek o transkrypcję (umiejscowienie ) aktu sporządzonego za granicą.
6. Dowód wniesienia opłaty skarbowej.
7. Wnioskodawca może ustanowić pełnomocnika (pełnomocnictwo pisemne). Strona zamieszkała za granicą, jeśli nie ustanowiła pełnomocnika zamieszkałego w kraju jest obowiązana wskazać pełnomocnika do doręczeń w kraju. Pełnomocnictwo można również złożyć we wniosku. Wnioskodawca winien pobrać i wypełnić stosowny wniosek.
Złożone dokumenty zostaną przeanalizowane pod względem kompletności, prawidłowości danych, oryginalności dokumentów. Jeżeli wniosek będzie niekompletny, lub złożone dokumenty będą zawierały błędy wówczas wnioskodawca otrzyma wezwanie do uzupełnienia braków lub usunięcia błędów w wyznaczonym terminie. Po analizie dokumentów Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego zarejestruje akt w Bazie Usług Stanu Cywilnego i w przypadku aktu małżeństwa i zgonu zaktualizuje dane w rejestrze PESEL (zmiana stanu cywilnego, zmiana nazwiska, odnotuje zgon osoby). W przypadku zmiany nazwiska skutkiem będzie unieważnienie dowodu osobistego za cztery miesiące od wpisu).
Opłaty:
Opłatę skarbową w wysokości:
- 50 zł za wydanie odpisu zupełnego po wpisaniu aktu,
- 39 zł za wydanie odpisu zupełnego po transkrypcji aktu, w przypadku konieczności uzupełnienia aktu lub sprostowania aktu,
- 17 zł za korzystanie z pełnomocnictwa.
Opłatę można wnieść przelewem na konto Urzędu Gminy Sulików: 18 8392 0004 0000 0101 2000 0030 i dołączyć do wniosku oryginał dowodu wpłaty lub przy pomocy karty płatniczej w Biurze Obsługi Klienta przed złożeniem podania.
Tryb i sposób załatwienia sprawy :
Termin załatwienia sprawy:
Dokumenty należy złożyć w Urzędzie Stanu Cywilnego, I piętro, pokój nr 203.
Złożone dokumenty zostaną przeanalizowane pod względem kompletności, prawidłowości danych i oryginalności dokumentów. Jeżeli wniosek będzie niekompletny, lub złożone dokumenty będą zawierały błędy wówczas wnioskodawca otrzyma wezwanie do uzupełnienia braków lub usunięcia błędów w wyznaczonym terminie.
Po analizie dokumentów Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego zarejestruje akt w Bazie Usług Stanu Cywilnego i w przypadku aktu małżeństwa i zgonu zaktualizuje dane w rejestrze PESEL (zmiana stanu cywilnego, zmiana nazwiska, odnotuje zgon osoby). W przypadku zmiany nazwiska skutkiem będzie unieważnienie dowodu osobistego za cztery miesiące od wpisu). Transkrypcja aktu urodzenia dziecka nie skutkuje jednoczesnym nadaniem numeru PESEL.
Do miesiąca ( w przypadku kiedy wniosek jest kompletny i złożony prawidłowo załatwienie sprawy trwa zwykle ok. 5 dni).
Tryb odwoławczy:
Do Wojewody Dolnośląskiego w terminie 14 dni od otrzymania odmowy, za pośrednictwem Urzędu Stanu Cywilnego w Sulikowie.
Inne:
Podstawa prawna:
Ustawa prawo o aktach stanu cywilnego,
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy,
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów,
Ustawa o opłacie skarbowej